Školka Staré Ždánice

… svět je místo k divení

Nápady na činnosti pro období od 7.12.2021 do 30.12.2021

Vánoce, Vánoce přicházejí,

zpívejme přátelé,

po roce Vánoce, Vánoce přicházejí,

šťastné a veselé.

 

Šťastné a veselé, ale pro mnohé také s nemocnými dětmi, nebo s dětmi v karanténě. Nechceme vás zbytečně zatěžovat horou pracovních listů a návalem dalších povinností. Kdybyste ale s dětmi chtěli něco dělat, ale nchtělo se vám nic vymýšlet, můžete využít program, který jsme pro vás a vaše děti připravili.

Jde o program s adventními výzvami (úkoly, pokusy, hrami atd.). V jednotlivých úkolech se prolíná práce s jazykem, čísly i digitální gramotností. Velká část úkolů je kratších a nevyžaduje velké přípravy. Děti se pomocí těchto úkolů budou především učit všímat si věcí kolem sebe a být aktivním aktérem.

Hodně z předkládaných aktivit je koncipováno na ven. I v zimním počasí je totiž velmi důležité trávit venku dostatek času. Nicméně nikoho nenabádáme k porušování karantény. Naopak. Aktivity se dají upravit i na pobyt uvnitř.



Téma: Advent

Hudební a rytmizační činnosti

1. Hra na sněhuláky

  • „Víš, jak se cítí sněhulák v noci? Když pořádně mrzne?“
    • Je šťastný. Protože sněhulák miluje mráz.
  • „Jak to vypadá, když je sněhulák šťastný?“
    • zkuste spolu s dětmi přehrávat emoce do extrémů (úsměv od ucha k uchu, veselé pohubování hlavou, poskoky, ruce vzhůru…)
  • „No jo, ale co ve dne, když svítí slunce, jak se asi cítí?“
    • Je smutný, protože ho sluníčko může zničit.“
  • „Jak to asi vypadá, když je takový sněhulák smutný?“
    • opět vyzkoušejte emoce (smutné grimasy, zhroucený postoj, spínání rukou…)
  • „No a teď si představ, jak asi vypadá život sněhuláka. To se pořád střídá NOC a DEN a NOC a ……“
    • postupně zvyšujte či snižujte rychlost střídání povelů. Dbejte na to, aby dítě vždy ukazovalo správnou grimasu obličeje smutný/veselý
    • hra bude zábavnější, pokud se k dítěti přidáte, nebo si role po chvíli vyměníte
  • Cíl: rozvoj motoriky mluvidel – polohování a pohyblivost rtů, prevence logopedických potíží, rozvoj emoční inteligence

2. Hudba sněhových vloček – rytmus a zrakové rozlišování

  • Ví vaše dítě, jak zní vločka, když padá na zem? Velká vločka zní asi jako TŮŮŮŮŮ, zato ta malá, ta zní asi jako TU. Slyší vaše dítě rozdíl mezi TŮŮŮ a TU? Výborně. Zazpívejte mu první řádek písně vloček. Následně jej nechte zazpívat další řádky.
  • Aktivitu můžete i obrátit. „Najdi zápis pro řádek, který ti zazpívám:“
  • Dávejte dětem další úkoly. Například, aby vymyslely a zapsaly svou vlastní píseň vloček. Případně aby zapsaly tu, kterou zpíváte vy.
  • Cíl: rozvoj rytmických schopností a cítění, rozvoj zrakového a sluchového vnímání a rozlišování

3. Nácvik adventních písní

Adventní doba má svůj specifický význam – tedy přípravu na Vánoce, očekávání, že se narodí Ježíšek (který až poté může dětem nosit dárky). Vánoční koledy o narození Ježíška by se měli tedy zpívat až po dni jeho narození, tedy po Štědrém dnu. Nicméně i mi ke konci adventu některé Vánoční koledy do repertoáru zařazujeme.

Na začátku adventu však věnujeme čas spíše písničkám zimním a adventním písním. Níže Vám nabídneme několik z nich, které můžete s dětmi nacvičit.

Texty písniček spolu s jejich nahrávkou najdete ZDE 

Pohybové činnosti

1. Kometa

  • Velký měkký míč hodí dítě vysoko nad hlavu (ten představuje kometu vycházející nad Betlémem). Děti mají za úkol kometu chytat.
  • Následně můžete zkusit nechat dítě počítat, kolikrát tleskne, než míč spadne na zem.
  • Cíl: akomodace čočky – kompenzace koukání do různých přístrojů, nácvik bilaterální integrace (chytání oběma rukama) – vhodná pro zapínání knoflíků a vázání tkaniček, rozvoj paměti a pozornosti, zdokonalování dovednosti počítání

2. Cesta do Betléma

  • Na úvod můžete dětem vyprávět příběh o cestě Josefa a Marie do Betléma.
  • Příprava: Spolu s dětmi rozmístěte venku/po místnosti různé předměty (např. větve, klacíky, listy, kůru, kameny atd.)
  • Děti tyto překážky překonávají formou vašeho pohybového diktátu, např. Marie 2x obešla strom, Josef přeskákal po kamenech a zastavil na lávce.
  • Cíle: Obohacování slovní zásoby (překročit, přeskočit, podlézt, plazit se), zlepšování hrubé motoriky. Propojení čtenářské, matematické, ale i digitální gramotnosti.

Výtvarné a praktické činnosti

1. Krmítka pro ptáčky

  • Motivace a doplňující úkoly: Povídejte si o ptácích, kteří na zimu zůstávají u nás. Co v zimě potřebují? Zazpívejte si písničku „Bud zima, bude mráz.“
  • Vyrobte vlastní krmítko pro ptáčky – fantazii se meze nekladou (např. pomerančové krmítko, z šišek, z chleba a z cereálií atd.)
  • Námět na výrobu krmítka naleznete ZDE
  • Krmítka rozvěste nejen na zahradě, ale i během procházky podél cesty či v lese. Poté pravidelně choďte krmítka kontrolovat, počítejte, kolik krmítek již ptáčkové snědli, zda jim chutná, co jste jim připravili, zda jste krmítko umístili na správné místo (zda krmítko vůbec ptáčci našli) atd. – motivace ke každodenním procházkám.
  • Cíl: osvojení poznatků o ptácích, rozvíjení tvořivosti s přírodním materiálem, navázání a přímého kontaktu s přírodou, prohlubovat zkušenosti s živou i neživou přírodou a lidským působením v nich

2. Zmrzlé obrazy

  • Dnes děti i my dospělí často „zíráme“ do obrazovek. V rámci podkapitoly pokusy vám doporučujeme s dětmi vyzkoušet jeden den bez obrazovek. Pokud navíc mrzne, je to skvělá příležitost, jak si vyzkoušet vyprávět příběhy ze zamrzlých obrazovek. Stačí si připravit nádoby na vodu a dostupné přírodniny a oblíbené hračky (které se mohou namočit – např. dřevěné, plastové, kovové, látkové).
  • Dítě si vezme svou nádobu a pokusí se pomocí přírodnin a postaviček vytvořit svůj příběh. Na závěr se do nádoby nalije voda, aby vytvořila min. 1-2 cm tlustou vrstvu (lze i větší, ale záleží, jak silný je mráz). Můžete vložit provázek, který vykukuje, jako poutko.
  • Vše (např. přes noc) nechte zamrznout za oknem – v přírodní mrazničce. Následující den zkontrolujeme, zda vše zamrzlo. Následně můžete zamrzlé obrazovky vyndat, prohlédnout si je z obou stran a vyprávět si příběhy, které jste do obrazovek nechali zamrznout.
  • Cíl: rozvíjení tvořivosti s přírodním materiálem, navázání a přímého kontaktu s přírodou, rozvoj tvůrčího a kreativního myšlení

3. Vánoční pošťáci

  • Nechte dítě vytvořit vlastní veselý (vánoční) obrázek – pohled. Ten pak dítě může podepsat, společně můžete dopsat nějaké hezké vánoční přání a opatřit třeba i originálním razítkem z brambory.
  • Následně se vydejte tento pohled vhodit tajně někomu do schránky a tím mu udělat velikou radost, až pohled objeví. Doporučujeme motivovat dětí k dělání radosti starším cizím lidem.
  • Cíl: vytvoření povědomí o vlastní sounáležitosti se světem, svým okolím, lidmi  

4. Ilustrujte recepty

  • Říká se, že jsou Vánoce svátky lásky. Recept na lásku neznáme, ale recept na něco dobrého, z lásky dělaného, určitě ano! Pojďte spolu s dětmi vytvořit recept na vaše oblíbené cukroví nebo jídlo.
  • Využít můžete malování, koláž z novin, fotopostup a mnoho dalších kreativních způsobů. Určitě nezapomeňte poslat do školky fotografie z procesu výroby kuchařky a výsledného pokrmu.
  • Můžete zkusit i péct podle již vypracovaných ilustrovaných receptů, které si můžete zakoupit například ZDE

Pokusy a výzvy

1. Jak voní advent?

  • Potřebovat budete: různé druhy koření a ovoce (skořice, hřebíček, pomeranč…)
  • Zavažte si oči a nechte dítě, aby vám dávalo přičichnout k různým adventním vůním – vaším úkolem je uhodnout, co vám předkládá. Až dítě pochopí podstatu hry a zjistí, že se nemá čeho bát, obraťte si role.
  • V dalším kole můžete zapojit i chuť či hmat.
  • Veďte rozhovory na témata: Které koření se hodí k Vánocům a proč? Jak voní váš advent a Vánoce? Které vůně ti jsou příjemné a které naopak nejsou?

2. Off-line výzva

  • Jde bezesporu o nejtěžší výzvu – úkol, který vám zde předkládáme. Zkuste spolu s dětmi vyzkoušet, jaké je to se celý den věnovat jen sobě. Bez využití mobilů, počítačů, tabletů, televize, pouštění písniček atd.
  • Děti můžete motivovat pobytem v přírodě, tím, co vše můžete vidět. Přes den si můžete vytvořit zmrzlé obrazovky (viz výtvarné a praktické činnosti) nebo stromovou TV (ZDE). Večer si pak můžete připravit „černou hodinku“, kdy si ve tmě, pouze při rozsvícených svíčkách budete vyprávět pohádky, příběhy, vtípky, hádanky. Povídat si o tom, jak slavili Vánoce rodiče, když ještě byli malé děti atd.
  • Cíl: malý náhled do digitální gramotnosti – digitální hygiena, uvědomění si, kde všude se s médii potkáváme a co je může nahradit. Bude nám to chybět? Máme se lépe?

3. Proč se chodníky necukrují ale solí? aneb Tání ledové kostky

  • Budete potřebovat: 3 stejně velké kostky ledu, 3 skleničky, zhruba 3 lžice cukru a soli, trochu vody (zhruba půl centimetru do každé skleničky)
  • Rozpustit led na chodníku může někdy trvat docela dlouho. Aby se nikdo nezranil, musel se najít způsob, jak toto tání urychlit. Samozřejmě by bylo nejlepší teplo, ale fénovat chodníky v celém městě se nevyplatí.
  • Veďte s dětmi rozhovor o tom, co by šlo udělat pro rychlejší rozmrznutí chodníků. Naveďte je, že může pomoci jedna z následujících surovin (sůl nebo cukr). Uzavřete sázky na to, co myslíte, že bude účinnější.
  • Postup: Každou kostku ledu vložíte do jedné skleničky. Do jedné skleničky přisypte sůl, do druhé cukr a třetí nechte stát volně. Pozorujeme, jak taje led ve všech skleničkách. Zjistíte, že led posypaný solí taje rychleji.
  • Vysvětlen: Led taje, když je venku 0 °C nebo více. Pokud ale k ledu přidáme nějakou vhodnou příměs, změníme složení ledu – už nejde jen o led a tak může tát daleko dříve. Led se solí taje už při teplotě -21 °C a vyšší.
  • Veďte doplňující rozhovory: Jaká je venku nyní zima – je pod nulou nebo nad nulou? – pozorujte teploměr. Taje v této teplotě led nebo ne? Proč je přínosné solení chodníků (rychleji roztaje led a lidé neuklouznou) a proč je naopak škodlivé (pejskům se dostává sůl do tlapek, ostatní zvířátka ho jedí a škodí jim).
  • Cíl: vyhledávání a odhalování tajů přírody, vytváření základů pro práci s informacemi, založení povědomí o vlivu člověka na životní prostředí

4. Tajemství sněhu

  • „Věděli jste, že má sníh tajemství? Že ne? Pojďme si o něm nejprve říct, to, co víme, než to tajemství společně odhalíme.“
  • Veďte s dětmi rozhovory o sněhu. Že sněží jen když mrzne, jak vypadají sněhové vločky, že je sníh bílý atd. Určitě dojdete k dětským názorům o tom, jak je sníh bílý a čistý. Domnívám se, že všechny děti již sníh jedli. Nyní je tedy na čase odhalit ono tajemství sněhu.
  • Postup: Velkou sklenici naplňte až po okraj čistým sněhem. Sklenici pak umístěte na topení/někam do tepla a spolu s dětmi pozorujte co se děje. Proces rozpouštění může být zdlouhavý (s ohledem na teplotu místa, kam sklenici položíte). Po rozpuštění sněhu najdete zhruba 20 % objemu sklenice se znečištěnou vodou.
  • Toto jsou tajemství sněhu:
  1. Ve sněhu je spousta malých částiček špíny, které nejsou vidět.
  2. Velmi zjednodušeně řečeno – Sníh, to jsou malinké krystalky zmrzlé vody (pevné skupenství vody – Jaké další pevné skupenství vody děti znají?)  
  3. Že je někde hodně sněhu, neznamená, že tam na jaře bude i hodně vody.
  • Veďte rozhovory o tom, kde se špína ve sněhu bere. Pozorujte, jak se změnil objem sněhu.
  • Cíl: učení se využívat logických postupů, při řešení myšlenkových problémů, seznamování se s charakteristickými znaky zimy, pozorování změn v přírodě

Společenské hry:

1. Hra „Co si přeju od Ježíška“

  • Do hry se může zapojit celá rodina. První hráč řekne „Přeji si ……“ a doplní jednu věc (např. nové kolo), druhý zopakuje jeho přání a přidá vlastní (tedy „Přeji si nové kolo a křečka), další na řadě musí zopakovat první dvě přání a přidat další své. A takto stále dokola, než se někdo splete.
  • Dětem můžete lehce napovídat, například začátečním písmenem. Předškoláci znají tuto hru ze školky (říkáme Babička šla do obchodu a koupila si…) – jsou schopni si zapamatovat 10 po sobě jdoucích věcí.
  • Cíl: rozvoj akustické paměti a aktivní slovní zásoby

2. Hra „Pejsek a kočička pekli cukroví, smíchali, co našli“

  • Princip hry je úplně stejný jako u hry předchozí. Pouze se na začátku říká věta „Do těsta dali…“ a doplňují se různé suroviny.
  • Dětem můžete tuto variantu usnadnit tím, že na stůl vyndáte spoustu surovin, ze kterých si budete vybírat. Zároveň si při opakování nemusí vybavovat co kdo asi řekl, stačí když si vzpomenou na správné pořadí věci ze stolu.

3. Hra „Slovní koulovaná“

  • Vyzvěte děti na slovní koulovačku. Pro oživení hry můžete použít míček, který si přehodíte jako sněhovou kouli, když přejde řada na dalšího hráče. Pokud nemáte míček, poslouží vám i zmuchlané reklamní letáky.
  • Slovní koulovaná je totéž jako slovní fotbal/kopaná. Princip hry je zcela jednoduchý. Jde o to, navázat na vyřčené slovo slovem takovým, aby se shodovalo poslední písmeno se slovem následujícím. Dětem se pokuste dávat slova, která nebudou končit na samohlásky (ty se dětem na konci slova špatně poznávají)
  • Traktor – Rampouch – Chobot – Teleskop – Počítač – Čepec ….
  • Cíl: procvičení slovní zásoby, rozlišování první a poslední hlásky ve slově

Pobyt venku:

1. Hra „Co jsem potkal v Betlémě“

  • Vytiskněte dítěti tabulku s obrázky přírodnin (viz příloha), které viděli pastýři cestou do Betléma. Tyto přírodniny máme dost možná i v Čechách.
  • Dítě při procházce po venku hledá tyto obrázky v přírodě.
  • U každé přírodniny, kterou dle obrázku v tabulce najde se zastavte. Dítě zkusí určit na jakou hlásku obrázek/přírodnina začíná. Předškoláci zkouší určit i hlásku poslední.
  • Cíl: přiřazování, pojmenování, rozvíjení jazykových dovedností, rozlišování první a poslední hlásky ve slově

2. Hra „Na stopaře“

  • Spolu s dětmi se vydejte po stopách zvířat ve sněhu (nejlépe v lese).
  • Společně hledejte odpovědi na otázky: Co je to za zvíře? Odkud a kam asi zvíře šlo? Atd.
  • Hru na stopaře můžete obohatit i hledáním dalších pobytových znamení zvířat (oříšků, šišek, trusu…).
  • Některé stopy je snadné napodobit. Vyzkoušejte tvořit stopy kočičí pomocí špetičky z prstů. Nebo ptačí nožky z větviček. Pomocí prsů můžete vyzkoušet vytvořit i stopu zajíce, srnce, nebo prasete.
  • Po příchodu domů můžete na velký formát papíru nakreslit krmelec a děti dolepují/dokreslují stopy a znamení, která venku objevily.
  • Cíl: orientování se v jednoduchých symbolech, párování dvojic, poznávání lesních zvířat a jejich stop

 3. Barevné dárečky

  • Pomocí kříd namalujte na chodník několik různobarevných tvarů – dárečků. Do každého napište číslici, písmeno či nějaký obrázkový symbol.
  • Děti dle pokynů chytají správný dáreček – staví se na správný obrázek.
  • „Chyť si červený dáreček, kulatý, s písmenem P, čtvercový s trojkou atd.“
  • Následují otázky: Co by v tomto balíčku asi mohlo být? Jaký dárek začíná na K? Jaký dárek může být kulatý?
  • Cíl: rozvoj hrubé motoriky, poznávání číslic a barev, rychlé reagování, rozvíjení slovní zásoby

Další aktivity na ven

  • Pokud venku sněží, nebo stále přetrvává sníh, můžete využít i další nápady na aktivity a výtvarné činnosti z těchto stránek
  • Naleznete zde popis následujících činnosti:
  • Další krásné aktivity se sněhem jsou i ZDE
  • I bez sněhu se však dá vymyslet mnoho další zábavy na ven v zimním období – obzvlášť, když je venku brzo tma: ZDE

Zdroje

https://clanky.rvp.cz/

https://ucimesevenku.cz

https://jdeteven.cz

https://vida.cz/

https://www.konvalinova.com/

https://uciteleucitelum.cz/